CUKA KURMA PROSES MINAB (RM22)

Cuka Kurma - Iran (MINAB)




KENAPA CUKA DARIPADA BUAH KURMA?

Kebaikan buah kurma disebut sebagai makanan yang dapat mengubati masalah darah, masalah usus, masalah hati, hempedu, lemah jantung, menambahkan air mani, masalah kerongkong dan mulut, menambahkan nutrisi tubuh badan, mematikan kuman (bakteria), masalah migrain dan penawar racun dalam badan yang sangat baik.





Bersabda Rasulullah S.A.W., ” Sebaik-baik hidangan makanan ialah Khal. Ya Allah berkatilah pada Khal, sesungguhnya Khal adalah makanan nabi-nabi terdahulu sebelum aku dan jangan terputus Khal dalam suatu rumah.” (Hadis riwayat Muslim 2052, Ibnu Majah 3318)



Kebanyakan orang belum mengetahui khasiat "CUKA KURMA"





"BAGAIMANA ORANG ARAB MAMPU MAKAN SEEKOR KAMBING HANYA UNTUK TIGA ORANG MAKAN TANPA RISAU TERKENA PENYAKIT-PENYAKIT BERBAHAYA SEPERTI DARAH TINGGI, KENCING MANIS, JANTUNG, KOLESTROL ATAU OBESITY"





KEPERLUAN CUKA KURMA OLEH TUBUH BADAN

Cuka kurma mengandungi pelbagai vitamin seperti vitamin C, vitamin E, vitamin B1, vitamin B6, beta-karotena, vitamin P (bioflavonoid) dan kaya dengan kandungan potassium (keremajaan kulit).

Cuka kurma juga dapat membuang lemak, kolestrol, asid-asid dan garam berlebihan dalam badan yang membawa pelbagai penyakit berbahaya.



KHASIAT CUKA KURMA MENURUT PERUBATAN ISLAM

Ibnu Sina dalam kitab beliau Al-Qanun Fi Al-Tib menyatakan bahawa “Cuka kurma dapat mencegah sebarang pembengkakan di badan (bisul, kanser), menyucikan darah, membaiki masalah pencernaan di perut, masalah usus, kerongkong, kahak, batuk yang berpanjangan, menjaga kulit dari kepanasan matahari, mengatasi masalah lemak-lemak di badan (kolesterol), menstabilkan asid dan garam di badan, membuang keracunan badan (toksik), masalah rahim, menguatkan gigi, mata, telinga serta mengembalikan tenaga lelaki dan perempuan”. Darul Fikri, Bairut Tahun 1414H, m.s 908 - 909.



Ibnu Qaiyyim dalam kitab beliau Al-Tib Al-Nabawi menyatakan cuka kurma bermanfaat untuk mengatasi masalah gastrik di perut, masalah hempedu (membersih hempedu dari lemak yang membentuk batu), mencegah terhadap bahayanya ubat-ubatan (kesan sampingan dari ubat yang pelbagai) yang boleh membawa kepada kematian.



Cuka kurma dapat melancarkan susu ibu dan melancarkan perjalanan darah yang berketul dalam perut (masalah gangguan haid). Cuka kurma bermanfaat mengatasi masalah limpa, membersihkan usus (membuang toksik di perut), menguatkan sistem perut (masalah buasir), menghilangkan masalah dahaga (panas badan), mencegah sebarang pembengkakan yang akan terjadi di tubuh manusia (seperti kanser, bisul dan sebagainya), membantu sistem penghadaman makanan yang kasar dan membersihkan darah manusia (darah yang beracun). Darul Kitab Al-Arabi, Bairut 1410 H, m.s 233.



CARA PEMAKANAN :-



Sebelum mengambil atau minum cuka kurma digalakkan agar:



1-Baca Bismilah serta selawat kepada Nabi SAW dan keluarga sebanyak 3x.

2-Di niatkan agar disembuhkan oleh Allah SWT kesemua penyakit yang dihidapi agar dapat beribadah kepada Allah SWT dengan sempurna.



Pelbagai cara boleh digunakan semasa pengambilan produk cuka kurma ini:







1-Satu sudu besar 10ml dicampur terus ke dalam secawan air masak dan diminum terus.



2-Digalakkan cara ini iaitu mencampurkan satu sudu besar 10ml cuka kurma dengan satu sudu besar 10 ml madu ke dalam secawan air masak. Pastikan anda menggunakan sudu plastik kerana madu agak sensitif dengan sudu besi.



3-Kombinasi cuka kurma dengan teh o /kopi pun boleh menghilangkan rasa masam cuka kurma tersebut .



4-Ia juga boleh digunakan sebagai gantian kepada cuka makanan buatan sebagai bahan masakan makanan harian. Cuka makanan buatan agak asidik sifatnya berbeza dengan cuka kurma.



Pengambilan disyorkan sebanyak 2/3 kali sehari.



Madu boleh dijadikan ubat untuk kencing manis yang berkesan jika di campurkan dengan cuka asli seperti cuka kurma. Dalam satu gelas sederhana masukan 1 sudu /senduk(ind) cuka dan 3 sudu madu bersama dengan air mineral.(1 :3) .jika keadaan gula masih tidak turun ,boleh menggunakan nisbah cuka dan madu 1 : 1 dan jika masih tidak ada perubahan naikan nisbah cuka iaitu 2: 1 .



__________________________





_________________



SIAPA YANG BOLEH MENGAMBIL CUKA KURMA INI??



1-Mereka yang menghidap penyakit kronik seperti darah tinggi (hypertension),kencing manis (diabetes), penyakit keturunan (masalah kolesterol dan lain-lain) dan apa jua penyakit yang wujud.



2-Mereka yang mementingkan kesihatan.



3-Kanak-kanak berumur 7 tahun ke atas (dos adalah separuh dos dewasa)

_____________________________________



Kandungan Cuka Kurma:-

----------------------------

Vitamin C, vitamin E, vitamin B1, vitamin B6, beta-karotena, vitamin P (bioflavonoid) & kaya dgn potassium (keremajaan kulit). Cuka kurma juga dapat membuang lemak, kolestrol, asid-asid & garam berlebihan dlm badan (yg membawa pelbagai penyakit berbahaya).



Khasiat Cuka Kurma Menurut Perubatan Islam:-

------------------------------------------------------

Menerusi kitab Al-Qanun Fi Al-Tib (Ibnu Sina) & Al-Tib Al-Nabawi (Ibnu Qaiyyim), cuka kurma:-



: dapat mencegah berlakunya pembengkakan pd badan spt bisul & kanser

: membuang darah kotor & melancar aliran darah

: mangatasi proses pencernaan makanan dlm perut

: melancarkan pergerakan usus

: merawat masalah kerongkong, kahak & batuk yang berpanjangan

: memelihara kulit dari kesan kepanasan matahari

: menurunkan tahap kolesterol

: mengimbang tahap asid-alkali dlm badan & mengeluarkan lebihan garam

: membakar kalori dgn cepati

: membuang toksin

: merawat masalah rahim, menguatkan gigi, deria mata & telinga

: penyerapan kalsium lebih sempurna - menguatkan tulang

: mengubati masalah gastrik akibat asid berlebihan dlm perut

: merawat masalah hempedu (membersih hempedu dr lemak yg membentuk batu)

: mencegah berlakunya keracunan akibat penggunaan ubat-ubatan an yg pelbagai

: melancarkan pengeluaran susu ibu

: melancarkan perjalanan darah yg berketul dlm perut (masalah gangguan haid)

: memperbaiki fungsi limpa

: menghilang masalah dahaga & mengurangkan panas badan



Darul Fikri, Bairut Tahun 1414H, m.s 908 - 909 & Darul Kitab Al-Arabi, Bairut 1410 H, m.s 233.



Cuka dihasilkan drpd buah-buahan spt kurma, epal, anggur & tin (fig) yg disimpan atau diperam dlm jangka masa tertentu. Jus buah bertukar menjadi alkohol (haram). Alkohol bertukar menjadi yis-asid asetat-cuka (halal).



Tidak digalakkan untuk wanita mengandung .



Harga : RM 22 sebotol (600 ml)
PASARAN: RM48